Kontrola dychu.
Každý vokálny kouč vám povie, že kontrola dychu pri speve je na prvom mieste, jednoducho preto, že váš hlas sa spolieha na váš dych. Bez správneho držania tela, od zarovnania chrbtice až po umiestnenie jazyka, by váš hlas znel akoukoľvek kombináciou nelichotivých zvukov.
Napríklad, ak je vaša brada vychýlená nahor, pridá to zbytočný tlak na vaše hlasivky a zaťaží tóny, ktoré vychádzajú.
Alebo, ak sa rozhodnete vydychovať z horných pľúc a nie z bránice, melódia bude znieť vzdušne a slabo. Znie to ako veľa vecí, na ktoré by ste sa mali sústrediť naraz, ale ako budete cvičiť, tieto cvičenia sa stanú druhou prirodzenosťou a odtiaľ môžete pracovať na rôznych štýloch, technikách a registroch.
Pri používaní hlasu na bežnú konverzáciu je potrebné len malé množstvo nádychu. Je to spôsobené relatívne malým hlasovým rozsahom, dynamickou intenzitou a dĺžkou fonácie potrebnej pre každú vetu. Spevák, naopak, musí mať neustále dostatočný prísun vzduchu. Aby speváci vyhoveli ich potrebám na dlhé sustainy, vokálne frázy a dynamické požiadavky, sú vlastne športovci. Športovci dýchajú viac ako nešportovci.
Speváci nedýchame, pretože potrebujeme vzduch, dýchame, aby sme vytvorili inteligentné a umelecké vokálne frázy.
Nádych.
Väčšina z nás si to neuvedomuje, ale v skutočnosti dýchame z hornej časti pľúc a nie zo spodnej časti, aby sme robili každodenné úlohy, ako je rozprávanie alebo chôdza. To je dôvod, prečo sa naše ramená dvíhajú a klesajú namiesto toho, aby naše brucho tlačilo dovnútra a von.
Avšak každý, kto sa zameriava na spev vie, že je dôležité začať dýchať s pomocou bránice a medzirebrových svalov. Predstavte si bránicu ako sval, ktorá sa nachádza priamo na spodnej časti hrudníka. Keď sa nadýchnete, posunie sa smerom dole a pri výdychu sa posunie smerom hore a vytlačí vzduch z plúc.
Keď sa nadýchneme kvôli spevu, je dôležité, aby sme dávali pozor, aby boli pľúca naplnené, no nie preplnené. Nádychy musia byť tiché a isté. Nesmieme sa nadýchnuť ani príliš rýchlo, ani príliš pomaly, ani by sme si dýchanie nemali žiadnym spôsobom vynucovať.
Chybou mnohých spevákov je vdychovanie iba do hornej časti hrudníka. Majú tendenciu sa rýchlo unaviť a často sa nadýchnu s počuteľným lapaním po dychu.
Držanie tela.
Staré talianske školy spevu učili spevákov dýchať „do bránice a brucha“. Pre naplnenie tohto ideálu je držanie tela speváka nanajvýš dôležité. Keď spevák stojí rovno, spodné rebrá a brucho sa automaticky roztiahnu, aby sa prispôsobili dychu. Toto bolo často popisované ako nízky alebo bránicový dych a stále je to optimálny spôsob dýchania pri speve.
Pri tomto takzvanom „nízkom nádychu“ je bránica znížená, ale nie príliš napnutá. Hrtan má tendenciu automaticky klesať do optimálnej polohy pre spev; okrem toho sa mäkké podnebie zdvihne do optimálnej polohy. Keď sa tieto veci vyskytnú automaticky, nie je potrebné, aby sa spevák umelo pokúšal znížiť hrtan ani zdvihnúť mäkké podnebie. Výsledkom je, že prirodzene príjemný vokálny tón sa vytvára oveľa jednoduchšie.
Podpora dychu.
Pri speve sa vzduch vydáva v malom a stálom prúde, podľa potrieb tónu, výšky, dynamiky a spievaných slov. K tomu dochádza prirodzene a spontánne, pokiaľ je dych správne podporovaný. Podpora dychu alebo appoggio je v skutočnosti akt udržiavania bránice v trochu zníženej polohe počas doby, počas ktorej spevák vytvára vokálny tón. Pojem podpora dychu je často niečím, čo je pre väčšinu spevákov predmetom veľkého zmätku, pretože učitelia spevu majú často mylné (a niekedy dokonca škodlivé) predstavy o tom, čo vlastne podpora dychu je.
Na podporu dychu spevák v skutočnosti zachováva „gesto nádychu“ počas vokalizovaného tónu. V solárnom plexe, bruchu, rebrách alebo hrdle nie je žiadna stuhnutosť. Všetko zostáva flexibilné, no nie lenivé. Hruď zostáva pohodlná a hrudný kôš sa pohodlne rozširuje, aby bránica zostala počas fonácie v trochu nízkej polohe. Táto poloha umožňuje, aby bol spev oveľa automatickejší a spontánnejší.
Menej je viac.
Pri dýchaní pre spev nie je potrebné mať pri každom nádychu veľký prísun vzduchu. Namiesto toho by sa malo vdychovať mierne množstvo vzduchu. So vzduchom treba hospodáriť ekonomicky a umelecky. Je dôležité, aby sa na začiatku každej frázy neplytvalo príliš veľkým množstvom vzduchu. Namiesto toho je každý nádych rovnomerne rozložený v celej fráze.
Existuje rovnováha medzi dychom, odporom hlasiviek a rezonanciou samohlások.
Celkovo je dôležité nikdy nasilu netlačiť prúd dychu cez hlas. Všetok spev je aktom krásy a zdokonaľovania bez ohľadu na štýl spievanej hudby. Príliš silná sila dychu má za následok škaredý tón a v konečnom dôsledku môže viesť k poškodeniu hlasu.
Inšpirácia.
Slovo „inšpirovať“ znamená vdychovať. Naučte sa dýchať ako starí speváci a udržíte si zdravý hlas po všetky dni svojho života; a budete podávať dychberúce inšpiratívne výkony.