Niečo o vokálnom tréningu.
Pri výučbe hry na hudobný nástroj musí študent pracovať s učiteľom systematicky, metodicky a progresívne. Hudobníci trénujú postupne, časom, aby dosiahli odbornosť na nástroji, ktorý si vybrali. Vokálny tréning má rovnaké požiadavky na disciplínu ako ktorýkoľvek iný nástroj.
Mylné predstavy.
Žiaľ, v speve panuje mylná predstava, že hlasový tréning v skutočnosti nie je potrebný. Až príliš často v týchto dňoch počujeme slávnych spevákov volať „Nikdy som v živote nemal žiadne lekcie“, ako keby to bolo niečo, na čo môžeme byť hrdí.
Bolo by múdre, keby baletný tanečník zvolal: „Nikdy som nebol na jednej hodine!“ alebo aby sa maliar pochválil: „Nikdy som neabsolvoval jediný umelecký kurz, len si to všetko vymýšľam za pochodu? Samozrejme, že nie. Takmer v každej umeleckej forme sa množstvo štúdií a školení, ktoré umelec vykonal, nosí ako odznak cti a hrdosti. Až do posledných desaťročí to tak bolo aj vo svete spevu.
Na poslednú chvílu volajú?
Často mi zúfalo volajú noví študenti, ktorí majú dôležité konkurzy v priebehu niekoľkých dní. Zvyčajne spev nikdy neštudovali a rozhodli sa, že by mali absolvovať školenie na poslednú chvíľu. Keď sa ma človek, ktorý sa ocitne v takejto ťažkej situácii, spýta, koľko lekcií by si mal vziať, aby sa pripravil na nadchádzajúcu udalosť, moja odpoveď zvyčajne znie takto: „pravdepodobne ste mali brať lekciu každý týždeň, ale začať asi tak pred 3.rokmi “
„Kúzelná gula“
Niektorí študenti si rezervujú lekciu a očakávajú, že dostanú špeciálny trik. Dúfajú, že nájdu rýchlu opravu, ktorá eliminuje potrebu absolvovať ďalšie lekcie. Niekedy sa títo speváci dostali do problémov po tom, čo si pozreli nejaký druh videa na YouTube. Pozerajú videá, kde samozvaný odborník dáva nevzdelané rady, ktoré sú potenciálne nebezpečné. Spoliehajú sa na falošné sľuby. Keby sa od začiatku učili od skutočného učiteľa, ušetrili by si veľa času.
Rezervácia lekcií ako posledná možnosť.
Ostatní študenti si zarezervujú lekcie iba vtedy, keď majú konkurzy alebo dôležité koncerty. Keď na obzore nie sú žiadne predstavenia, nikdy ich nevidím. To vôbec nie je múdry spôsob práce s hlasovým pedagógom. V týchto prípadoch nie je čas na skutočné vybudovanie solídnej techniky. Títo speváci sa snažia roky tréningu vtesnať do malých špurtov sporadicky. Aj keď je to lepšie ako žiadny tréning, je to veľmi neefektívny spôsob práce. Postupom času si vybudujte solídnu spevácku techniku tým, že budete chodiť na týždenné lekcie a každý deň budete systematicky cvičiť.
Nedostatok trpezlivosti a odhodlania.
Veľa študentov sa ma pýtajú otázky ako: „Koľko takýchto hodín musím mať, kým sa naučím spievať?“ Viete si predstaviť, že by niekto položil takúto otázku učiteľovi huslí? Moja odpoveď na túto otázku je: „Bude to trvať veľa lekcií. Ide o dlhodobý záväzok. Ak chcete byť serióznym spevákom, tak ste na správnom mieste. Ak chcete rýchlu opravu, ste na nesprávnom mieste.“ Niekedy zostanú, niekedy odídu. Tak či onak, bol som k nim úprimný.
Dobrý spev si vyžaduje tvrdú prácu. Správne rozvinutie hlasu si vyžaduje veľa štúdia, trpezlivosti, obetavosti, praxe a času. Neexistujú žiadne skratky k zdravému hlasovému tréningu.
Očakávali by ste, že si vybudujete krásnu postavu v posilňovni za jediné cvičenie? Čo tak očakávať, že sa naučíte hrať na harfe, klavíri, violončele alebo husliach v niekoľkých jednoduchých lekciách? Čakali by ste, že sa naučíte stať sa módnym návrhárom za jediný víkendový seminár? Má zmysel, že by ste sa mohli naučiť súťažne plávať len za štyri tréningy? Samozrejme, že nie! Napriek tomu veľa ľudí požaduje, aby spev prichádzal ľahko a rýchlo. Nedáva to logický zmysel, však?
Začarovaný kruh.
Za posledných niekoľko desaťročí sa veľa úspešných a slávnych spevákov neobťažovalo trénovať svoj hlas. Tento netrénovaný a nezdravý vokalizovaný zvuk sa stal populárnym a iní speváci chcú nasledovať kroky týchto netrénovaných, nezdravých spevákov, ktorí prišli pred nimi.
Všimli ste si, koľko mladých spevákov je v dnešnej dobe sužovaných poškodením hlasiviek? Je to epidémia! Zdá sa, že viac spevákov ako kedykoľvek predtým ruší svoje turné. Počet spevákov, ktorí podstupujú operácie hlasiviek, je v súčasnosti vysoký. Veľká časť tohto poškodenia vokálu je spôsobená neochotou spevákov absolvovať potrebné roky vokálneho tréningu pred budovaním svojej kariéry.
Niektorí speváci, ktorí sa zotavia po operácii so stále zachovaným hlasom, si uvedomujú chybu svojho spôsobu a skutočne venujú čas a tréning potrebný na vybudovanie solídnej speváckej techniky, čím dodávajú svojim hlasom dlhovekosť.
Žiaľ, príliš veľa interpretov sa jednoducho spolieha na operácie a zdá sa, že ich neobťažuje skutočne trénovať v umeleckej forme, ktorá ich preslávila v prvom rade; tak nakoniec úplne zničia svoje hlasy. Tieto úbohé duše sa stávajú interpretmi, ktorých už publikum nechce počuť, a sú to buď speváci, „ktorí už nevedia spievať“, alebo sa jednoducho stávajú bezvýznamnými poznámkami pod čiarou v hudobnej histórii.
Nesprávne poradie.
Dáva vám nasledujúca postupnosť logický zmysel? 1. budovať kariéru; 2. stať sa slávnym; 3. pokaziť si hlas; 4. naučiť sa spievať. Takto pristupuje v dnešnej dobe ku kariére až príliš veľa spevákov. Je to mimoriadne alarmujúci trend, ktorý MUSÍ byť zmenený.
Je len na vás, študentovi spevu, aby ste preskúmali svojho inštruktora. Nájdite niekoho, kto vie, čo robí, a kto má školenie aj skúsenosti na podporu svojich tvrdení. Nesnažte sa trénovať svoj hlas sami na základe informácií, ktoré tu a tam nájdete. Nájdite si dobrého učiteľa a vydržte s ním veľa času.
Cesta k úspechu.
Uistite sa, že absolvujete aspoň jednu lekciu týždenne so svojím učiteľom. Nevynechávajte lekcie. Cvičte 5 alebo 6 dní v týždni s použitím presných stupníc a cvičení, ktoré vám dá váš učiteľ. Urobte si čas, zostaňte v kurze a robte to správne. Ak to urobíte, budete mať nádherný hlas, ktorý vám vydrží celý život.
Použité z original: