Concone
Ak ste niekedy študovali klasický spev, je možné, že poznáte Conconeove knihy solfeggi. Najznámejšia z týchto kníh je Opus 9: Fifty Lessons.
Giuseppe Concone sa narodil v roku 1810 v meste Turín. Hudobné vzdelanie získal v rodnom meste, kde žil až do presťahovania sa do Paríža v roku 1837. V Paríži sa preslávil ako učiteľ spevu, klavíra a hudobnej kompozície. Známym sa však stal aj ako skladateľ sám o sebe.
Conconeovými najslávnejšími skladbami je päť kníh vokálov, ktoré sú legendárne.
Jeho Magnum Opus
Vo svojom Opus 9: Fifty Lessons Concone využíva rozsiahle operné melódie spolu s nádhernými plynulými sprievodmi, aby trénoval speváka v rôznych prvkoch speváckej techniky. Conconeove nádherné etudy učia legatovú líniu, messa di voce, marcato, staccato, koloratúru, melizmu a všetky ornamenty, ktoré sú štandardom vo vokálnej literatúre klasického a romantického obdobia. Tieto lekcie sú technicky náročné z mnohých hľadísk, medzi ktoré v neposlednom rade patrí registrácia, podpora, rovnováha, sloboda, vytrvalosť a sila. Opus Fifty of Concone vychováva spevákov k vkusnému, zdravému, krásnemu a virtuóznemu spevu.
Každá lekcia izoluje inú hlasovú výzvu, aby študent mohol zdokonaliť svoje schopnosti. Podľa Conconea by sa tieto vokály mali spievať na otvorenej samohláske Ah. Prvých 25 lekcií možno spievať aj na slabiky solfege (do, re, mi , fa, sol, la, si ,do.).
Stredný hlas
Lekcie Concone trénujú „stred hlasu“. Preštudujte si tieto skladby, aby ste opakovane pôsobili na stredný rozsah alebo passagio svojho hlasu, a to krásnym a hudobným spôsobom. Táto prax buduje muzikálnosť vo vašom zmiešanom hlase od začiatku. Preto je dôležité, aby ste si vybrali klávesy, ktoré sú vhodné pre váš hlas, ak ich budete študovať. Ak je to možné, pracujte na nich pravidelne s trénerom, ktorý je dôverne oboznámený s literatúrou, aby ste zo spievania týchto silných skladieb vyťažili maximum.
Ďalším bodom, ktorý by sa mal zdôrazniť, je, že dynamické značenie Concone je dôležitou súčasťou samotných lekcií. Obzvlášť dôležité je, že tieto označenia nie sú len návrhy. Skôr treba pozorne sledovať dynamiku od začiatku štúdia týchto etúd. Použite túto dynamiku od začiatku na budovanie a zdokonaľovanie svojho hlasu. Pozorne si preštudujte všetky jeho označenia, aby ste dosiahli čo najlepšie výsledky.
Zapamätanie je kľúčové
Jussi Bjorling pri popise svojho tréningu povedal, že tieto etudy sa vždy vyžadovali zapamätať si. To hovorí o dôležitej praxi, ktorú mnohí speváci prehliadajú – Vocalises sa musia naučiť naspamäť. Nechajte tieto etudy byť súčasťou vášho autonómneho nervového systému. V podstate z nich urobte živú súčasť vášho hlasu. Stanú sa dokonalým zdokonalením vašej speváckej techniky. Opäť si tieto etudy zapamätajte a spievajte ich opakovane svojou najlepšou technikou. To umožňuje, aby sa tieto melódie hlboko ponorili do vašej mysle a informovali o spôsobe, akým spievate všetku svoju hudbu.
Krásny spev je disciplína
Inteligentný spevák už na prvej lekcii spozná, že Concone dôverne rozumel ľudskému hlasu. Každá lekcia postupne buduje hlas od jemného po hlasný, pričom veľmi dôkladne prepracuje každú náročnú oblasť hlasu.
Tieto lekcie nie sú len knihami mierok. Sú skôr bohatou a dôležitou súčasťou literatúry, ktorá zahŕňa dlhoročnú spevácku tradíciu. Nehľadajte ďalej a nájdite niektoré z najkrajších a najnáročnejších melódií, aké boli kedy napísané pre hlas.
Jediný spôsob, ako skutočne trénovať svoj hlas, aby krásne spieval, je spievať krásne melódie na dennej báze.
Concone lekcie
Concone ich nikdy neurčil na verejné vystúpenie. Táto kolekcia obsahuje jedny z najnáročnejších skladieb, s akými sa spevák kedy stretne. Zároveň však zistíte, že všetka hudba, ktorú spievate, znie oveľa, oveľa lepšie, ako výsledok každodenného spievania týchto vokálov.
Aj keď sú tieto etudy klasického charakteru, sú mimoriadne výkonnými nástrojmi pre spevákov všetkých žánrov, ktorí sa chcú pripraviť na to, aby spievali dynamicky s gráciou, lyrikou, voľnosťou, plynulosťou, rýchlosťou a technickou presnosťou.
Spevácká biblia
Maria Callas nazvala túto zbierku Spevácka biblia (spolu s vokálmi, ktoré zložil Panofka). Povedala, že sú to „technika Bel Canto“.
To, či spevácka technika dokáže pripraviť speváka na tieto vokály alebo nie, je celkom spoľahlivým barometrom toho, či si táto technika skutočne zaslúži označenie technika „Bel Canto“. Tieto etudy žijú v samom srdci samotného krásneho spevu.
Pozrite si ukážku z týchto etud.