Zdá sa, že jedna vec, ktorá spôsobuje zmätok v speve, je rozdiel medzi intenzitou a hlasitosťou. Spevák sa často pokúša získať intenzívny tón vyťahovaním hrudného hlasu stále vyššie a vyššie. To môže krátkodobo spôsobiť hlasové napätie; a z dlhodobého hľadiska môže spôsobiť poškodenie hlasiviek. Na druhej strane, speváci sa snažia znieť intímne alebo jemne tým, že vo svojom hlase nepoužijú absolútne žiadnu energiu, výsledkom čoho je nudný, dýchavý a neživý zvuk.
Je dôležité si uvedomiť, že intenzívny vokálny zvuk pôsobí plným, no uvoľneným dojmom. Živý, dobre vyrobený tón je bohatý na podtóny a všetky frekvencie potrebné na to, aby ste ich počuli v orchestri, kapele alebo mixe na nahrávke. Bez ohľadu na amplitúdu (hlasitosť), ktorá sa spieva, je počuť rovnaký zvonivý plný zvuk. Medzi „nastrčeným hlasom“ a „plným hlasom“ nie je nič podobné vo zvuku (alebo pocite zo strany speváka). V skutočnosti, jeden z komentárov, ktoré som počul viac ako raz, keď spevák objavil uvoľnený, plný zvuk, je, že „je to také ľahké, že si nenamáha hrdlo“.
Ľahkosť, s akou sa vytvára zdravý, plný tón, súvisí s voľným držaním hrtana a rovnováhou medzi rôznymi aspektmi vokálneho nástroja. Slobodu si však netreba zamieňať s lenivosťou. Dobre vyrobený vokálny tón je atletický úspech. Na produkcii zvuku sa podieľa celé telo. Dobrý spev je skutočná práca, ale nie namáhanie.
Rozdiel medzi rovnováhou a tlakom je ten, ktorý spôsobuje bežný zmätok. Zriedka používam slovo „podpora“, pretože veľa spevákov sa naučilo podporovať tón tlačením vzduchu navyše proti hlasu. Keď hlas proti tomuto nadmernému tlaku vzduchu zlyhal, naučený liek bol zvyčajne poskytnúť mu VIAC podpory.
Takže povedať spevákovi, aby dal tónu väčšiu podporu, môže často viesť k falošnému predpokladu, že to, čo je žiaduce, je extra brušné tlačenie. Aj keď je pravda, že brušná oblasť sa zapája do pracovného zaťaženia, tento brušný odpor je vedľajším produktom dynamickej rovnováhy dobre vytvoreného vokálneho tónu, nie jeho príčinou.
Až po uvoľnení tónu spevákom je ďalším logickým krokom, aby začal pridávať tónu na intenzite. Pridávanie intenzity spôsobuje zvýšený odpor tlaku vzduchu hlasivkami, avšak v rámci dynamickej rovnováhy a pokojového hrtana. Vyvážené zvýšenie tlaku a odporu pri dýchaní vytvára silnejšiu zvukovú vlnu.
Tento dynamický odpor sa buduje časom a pod vedením dobre vyškoleného inštruktora. Intenzita hlasu sa vyskytuje pri všetkých hlasitostiach od veľmi jemných (ppp) po veľmi hlasné (fff). Intenzita hlasu nikdy nie je výsledkom tlačeného hlasu; intenzita je výsledkom VYVÁŽENÉHO hlasu.